NETTBUTIKK

Bjørn er en ni år gammel gutt som er diagnostisert med ADHD. Han går på en barneskole i Oslo i en klasse med 22 elever. Bjørn sin skolehverdag består av gruppeoppgaver og individuelle oppgaver, for det meste i klasserommet. Han er blid og utadvendt og er som gutter flest i den alderen aktiv og nysgjerrig på det meste. Han syns det til tider er vanskelig å holde fokus og vanskelig å bli sittende på stolen – han går derfor ofte inn og ut av timene noe som kan oppleves som forstyrrende for både medelever og lærer.

Skrevet av: Ann-Helen Gomnæs, Fagansvarlig og teamleder salg

Klinisk bakgrunn

Bjørn er diagnostisert med ADHD og er medisinert med Ritalin daglig. Han kjenner på mye uro i kroppen og ved bords aktiviteter er det vanskelig å bli sittende stille særlig lenge. For barn og unge med ADHD er det ofte de samme utfordringene de møter i løpet av en skolehverdag;

  • Klarer ofte ikke å være fokusert på detaljer eller gjør uforsiktige feil i skolearbeidet eller i andre aktiviteter
  • Har ofte vansker med å holde oppmerksomheten når de utfører oppgaver eller leker
  • Ser ofte ikke ut til å høre når de blir snakket til
  • Følger ofte ikke instruksjoner fullt ut og klarer ikke å avslutte skolearbeidet, fullføre rutinearbeid eller andre oppgaver
  • Har ofte vansker med å organisere oppgaver eller aktiviteter
  • Unngår ofte eller misliker oppgaver som krever vedvarende tankevirksomhet, slik som skolearbeid eller lekser
  • Lar seg ofte lett distrahere
  • Glemmer ofte

(Kilde; NHI Norsk Helseinfomatikk)

Målsetting med sittende stilling

Viktige fysiologiske mål for Bjørn i sittende er å oppnå stabilitet, balanse og symmetri.

De funksjonelle målene er konsentrasjon og bidra til et rolig klassemiljø.

Valg av stol

Bjørn fikk etter vurdering fra både terapeuter, lærer og foreldre Jockey Lite stol til bruk både hjemme og på skolen. Sittestillingen gjør at han blir sittende med bena på fotplaten som gir god en bred understøttelsesflate som gir god stabilitet og er godt utgangspunkt for balanse. Salsetet gjør at han opprettholder et nøytralt bekken, noe som igjen gir naturlig kurvatur i ryggsøylen og hodet i midtstilling og opprettholder symmetri. Ryggstøtten gir han god støtte i korsryggen og den «samler» han i sittende. Dette er en stol som tar lite plass med et understell som ser ut som en vanlig kontorstol.

Bjørn Hendrik sitter på Krabat Jockey Lite
Bjørn Hendrik sitter på Krabat Jockey Lite

Resultat

I følge læreren til Bjørn sitter han lenger på Jockey stolen enn på vanlig skolestol. Han er ikke like rastløs og konsentrerer seg bedre. Klassemiljøet er roligere, og han forstyrrer ikke like mye som tidligere.

Far sier stolen fungerer bedre enn medisin, med det mener han at Bjørn nå faktisk sitter på stolen hjemme – ikke oppå eller under bordet.

Bjørn selv sier han liker ryggstøtten og fotplaten og at han ikke sklir sånn på stolen.