– Det er ingen tvil om at dette er fremtiden. Det kommer ikke til å være nok hender i årene som kommer til å gi innbyggerne det tilbudet de forventer. Da er vi nødt til å ta i bruk velferdsteknologi som Nattugla, som gir oss og brukerne helt nye muligheter, sier Øivind Kongsjorden, som er kommunalsjef for helse og omsorg i Salangen kommune.
Med Nattugla kan ansatte rykke ut når det er nødvendig, i stedet for å forstyrre brukerne med rutinemessige tilsyn.
– Dette er enormt tidsbesparende for oss og gir brukerne trygghet og sikkerhet. Ikke minst gjør Nattugla det enklere for folk som har lyst til å bo hjemme så lenge som mulig, sier Kongsjorden
Med Nattugla kan vi rykke ut når det er behov for det, i stedet for å forstyrre brukerne med rutinemessige og forstyrrende inspeksjoner.
Øivind Kongsjorden, kommunalsjef for helse og omsorg i Salangen kommune
Jan Frode Josefsen er avdelingsleder for hjemmetjenesten i Salangen kommune, og han mener Nattugla og annen velferdsteknologi vil bli stadig viktigere for avdelingen hans i tiden som kommer.
– Vi er en liten kommune med et kompakt kommunesenter og lang yttergrense. Det skaper utfordringer for oss både med tanke på avstander og fremkommelighet. Det betyr mye ressursbruk, og over tid ser vi at vi sliter med å dekke behovene til våre brukere på en god måte. Derfor er Nattugla midt i blinken for oss. Den gjør at vi kan rykke ut når brukerne faktisk trenger det, sier avdelingsleder Josefsen.
– Det er ingen tvil om at velferdsteknologi blir et stadig viktigere supplement for hjemmetjenesten, som bidrar til å gjøre ting mer overkommelig for oss.
Teknologivante Kongsjorden og Josefsen mener Nattugla både er lett å sette opp og enkel å ta i bruk.
– Du trenger ikke å ha vokst opp med teknologi for å klare dette. Oppsettet er enkelt og intuitivt og bruken er enda enklere. Du er oppe og går i løpet av en time, smiler Kongsjorden.
– De aller fleste ønsker å klare seg selv så lenge som mulig. Da kan vi ikke være redde for å ta i bruk velferdsteknologi. Alle typer teknologi så lenge det fungerer trygt og godt.
– Teknologi må ikke bli noen falsk trygghet. Vi prøver oss litt forsiktig frem. Det er lett å la seg rive med av alle mulighetene som dette gir. Det er viktig at Nattugla og annen velferdsteknologi fungerer på brukernes premisser. Vi gjør det så enkelt som mulig i første omgang, så får vi heller plusse på med flere funksjoner senere, sier Josefsen.
Både Kongsjorden og Josefsen forteller at Nattugla er blitt godt mottatt av både ansatte, brukere og pårørende.
– Brukerne unngår unødvendige forstyrrelser og får i stedet en god natts søvn. Pleiere og pårørende kan være trygge på at alt er som det skal være. Nattugla passer på og sier fra når det er noe som ikke er slik det skal være.