NETTBUTIKK
Det første fagbrevet til Monica Espedal Bendiksen skaffet henne jobb i serviceavdelingen til Hepro AS. I vår fikk hun sitt andre. Nå er hun ordrebehandler hos Rognan-bedriften, som satser sterkt på kompetanseheving og utvikling for sine ansatte.

– Fagbrevet i salgsfaget ga meg skikkelig god uttelling da jeg søkte og fikk jobben hos Hepro i januar 2020. Med fagbrevet fikk jeg dokumentert mine 16 år i arbeidslivet. I tillegg lærte jeg mye nytt, og fikk knagger å henge kunnskapene på, sa Monica Espedal Bendiksen i et intervju med nfk.no etter at den skriftlige eksamen til det andre fagbrevet var unnagjort.

Monica Bendiksen med sitt andre fagbrev
Monica har tatt fagprøve i kontor- og daministrasjonsfaget

Fagbrev i salg

Monica Espedal Bendiksen er opprinnelig fra Ålgård utenfor Stavanger. Hun jobbet i flere år hos Securitas i Trondheim der hun steg i gradene fra resepsjonist til områdeleder med ansvar for kundebehandling og service. For syv år siden flyttet familien til Rognan for å komme nærmere mannens familie. Der fikk hun jobb med en gang i Rognans bokhandel.

– Etter videregående skole og en reise jorda rundt, visste jeg ikke helt hva jeg ville bli, og begynte å jobbe i stedet for. Så tok det ene året det andre, og jeg stortrivdes i jobben min. Litt tilfeldig fikk jeg høre om at jeg kunne dokumentere det jeg kunne med et fagbrev i salgsfaget, sa Monica i intervjuet med nfk.no.

Fikk jobb som servicemedarbeider

– Opplæringen var svært godt tilrettelagt av fylkeskommunen, og vi fikk til og med låne skolebøker uten kostnader for oss kursdeltakere. Selve fagprøven avla jeg i bokhandelen på Rognan. Temaet var farsdag, hvordan markedsføre og lage utstillinger i butikken, minnes Monica Espedal Bendiksen.
Godt bestått fagbrev inspirerte henne til å søke nye utfordringer, og Monica Espedal Bendiksen søkte jobb som servicemedarbeider hos produksjonsbedriften Hepro AS på Rognan et år senere. Jobben fikk hun i konkurranse med 25 andre søkere.

– Fagbrevet i salgsfaget ga meg skikkelig god uttelling da jeg søkte og fikk jobben hos Hepro i januar 2020. Med fagbrevet fikk jeg dokumentert mine 16 år i arbeidslivet. I tillegg lærte jeg mye nytt, og fikk knagger å henge kunnskapene på.

Opptatt av kompetansepåfyll

Monica Espedal Bendiksen sier til nfk.no at hun er stolt av bedriften hun jobber i, og ikke minst av at bedriften er opptatt av at de ansatte tar etter- og videreutdanning. Avdelingsleder Sanna Kristine Mikaelsen hos Hepro AS bekrefter at er svært viktig for Rognan-bedriften.

– Vi oppfordrer alle våre ansatte til å ta kurs, fagbrev eller hva det ellers måtte være av videreutdanning og kompetansepåfyll. Vi mener at dette er viktig, ikke bare for den enkelte, men også for oss som kompetansebedrift. Det gir oss et løft, og bidrar til at vi ikke så ofte trenger å lete utenfor våre egne rekker for å finne den kompetansen vi trenger til enhver tid. For oss er det ikke tilstrekkelig å få tak i de beste folkene. Vi må også gi dem muligheten til å utvikle seg videre, sier Mikaelsen, som også roser Saltdal utvikling, Fylkeskommunen og ikke minst Indre Salten Opplæringskontor for å være pådrivere og å legge forholdene til rette for at folk skal kunne ta videreutdanning.

– Det er ingen problem med å kombinere arbeid og videreutdanning her hos oss. Som regel er det tilstrekkelig med et par fridager og litt avspasering. Vi som arbeidsgiver finner gode løsninger for studiedager for de som ønsker kompetanseheving.

Ny jobb som ordrebehandler

I intervjuet med nfk.no forteller Monica Espedal Bendiksen at Hepro AS i vinter oppfordret henne til å delta på et informasjonsmøte om å ta fagbrev med digital undervisning. Hun valgte å søke fagbrev i kontor og administrasjon.

Siden hun var godt i gang med nytt fagbrev, stilte Monica Espedal Bendiksen sterkt da arbeidsgiveren hadde behov for ny ordrebehandler. Hun fikk jobben. Første april 2022 hadde hun sin første arbeidsdag i den nye jobben.

Monica Espedal Bendiksen forteller at hun setter stor pris på å ha fått muligheten til å videreutvikle seg hos Hepro, både med utdanning og nye oppgaver.

– Jeg trives veldig godt her hos Hepro AS. Nå registrerer jeg alle ordrene i avdelingene for baderom og for tekniske hjelpemidler for voksne og eldre. Det er veldig varierende og kjempespennende, synes jeg. Jeg får følge kundene fra bestilling til leveranse, og har tett dialog hele veien, sier hun, og forteller at hun etter hvert blir kjent med de faste kundene.

– Jeg har aldri møtt dem eller sett ansiktene deres, men vi er på fornavn, likevel.